GDPR - Persondata og sikring af fysiske arkiverDen 25. maj 2018
skal du være klar til at overholde GDPR

(EU’s persondataforordning)

Man skal holde sig for øje, at principperne krav i forordningen også gælder fysiske arkiver. Persondata på papir stadig er persondata, og fysiske dokumenter med personoplysninger, skal håndteres på forsvarlig vis, i aflåste og sikrede arkiver.

Har du brug for sikring af dine eksisterende arkiver, så de kan aflåses forsvarlig, så er det en af de opgaver vi har specialiseret os i at løse.
Kontakt os for at høre mere

Om Persondataloven – GDPR (General Data Protection Regulation)

Vær opmærksom, ellers kan det koste dyre bøder!

Rigtig mange virksomheder opbevarer personoplysninger i fysiske mapper, arkiver og/eller andre steder. Det fysiske skrivebord, omkringværende opbevaringsmøbler og opslagstavler, kan fra tid til anden, fungere som såkaldte selvorganiserede, spontane arkiver.

Mange kan godt lide at printe dokumenter ud og læse den fysiske udgave. Når dette er sket og der er taget diverse noter, arkiveres dokumenterne ofte i skuffediaret, på skrivebordet, eller på opslagstavlen.

Der er som udgangspunkt ikke noget galt i det, men problemet er, når dokumenterne indeholder personoplysninger, og det gør de faktisk oftere end man lige tænker over. Bare tænk,på, hvor mange gange du måske har set en stak jobansøgninger ligge på chefens skrivebord.

GDPR - Persondata og sikring af fysiske arkiverI en rekrutteringsituation har mellemlederen været inde i rekrutteringsystemet og hevet alle ansøgninger ud, med navn, adresse, billede, tlf nummer, og måske familiemæssige forhold, altså personoplysninger, som bare ligger frit tilgængeligt midt på skrivebordet.

Man bør derfor indføre en politik i virksomheden, der sikre at ingen printede dokumenter finder sig til rette på skrivebordet, opslagstavlen, eller det lille skuffedarium, når frokosten eller fyraften nærmer sig.

Sjusk med Persondata kan koste store bøder